Thorgal, powrót Bohatera
Starter do przygotowania recenzji został udostępniony przez wydawcę. Powracający bohater z przeszłości Niedługo rozpocznie się na platformie Gamefound zbiórka na wyd
Jak to jest w Królestwie?
Przyzwyczaiłem się przez te wszystkie lata erpegowania do rozwiązania, w którym opis świata znajduje się w podręczniku. Jeżeli nie zawiera on tego elementu to zazwyczaj mam
Ubersreiskie tango
Autorka: Weronika Pawlak Salundra, Farrenstra, Olivia, Yorek i Bercik obudzili się wisząc w klatkach. Na ziemi leżały stygnące ciała tymczasowych towarzyszy. Między nimi by
Te wszystkie problemy z elfami
Krasnolud jaki być powinien, to każdy wie – mały i brodaty. Najlepiej jakby miał do tego topór, nie stronił od wypitki, a w obejściu cechowała go urzekająca gburowatoś
Zasadzka na Guido Falka
Farrenstra, Bercik, Olivia i Yorek weszli do dobrze znanej wszystkim Karczmy pod Czerwonym Księżycem. Szybko spotkali tego, którego szukali. Zaprowadził ich do alkowy, znajduj
Czy wszyscy zbrodniarze to zabójcy?
Materiał do recenzji został udostępniony przez wydawcę. Już niebawem nakładem Imaginarium RPG ukaże się Omerta – mafijna gra fabularna, którą można poczytywać jak
Niepewna przyszłość
Problemy z wieszczeniem Duża ilość gier fabularnych zawiera w sobie magię związaną z przepowiedniami. Niekoniecznie muszą to być czary. Czasami jest to rozwiązane talentem
Co na to wszystko powie Salundra?
Autorka: Ania Kozłowska Ledwo uszliśmy z życiem. Znowu… To miała być niezobowiązująca wyprawa w góry i tak, oto trzy dni później stoimy nad stosem pogrzebowym Khazadora
Niezobowiązujący wypad w góry
Autorka: Weronika Pawlak Do tej pory wszystko było w porządku. Spokój, cisza, piękne, zaśnieżone szczyty. Dopóki zza krzaków nie wyłonił się obraz dwóch mężczyzn walc
Forbidden za Mur
Nie wszystkie trafiają na półkę Nie wiem, czy też tak macie, ale zawsze jak w moje ręce trafia nowa gra, to mam ochotę w nią zagrać. Bardzo często kończy się to w momen
I brudną ścierą da się posprzątać
Autorka: Weronika Pawlak Noc. Chmury wiszą nisko nad dachami. A po jednym z nich biegnie trzech zamaskowanych mężczyzn. Cicho wchodzą przez uchylone okno, przebiegają przez pu
Czy trzeba zabić smoka?
Jesteśmy w tracie zbiórki na fizyczne wydanie nowego, polskiego systemu – Zabić Smoka. W trakcie przygotowań do zbiórki miałem możliwość przeprowadzić wywiad z autorem
Czy należy zabijać smoka według schematu?
Ten tekst jest próbą rozliczenia się z zeszłorocznym wyzwaniem i próbą jego podsumowania w kontekście pisanych scenariuszy. Nie wiem, czy pamiętacie, ale w zeszłym roku
Mów mi pączuszku
Autorka: Weronika Pawlak Śniadanie w posiadłości. Wszyscy są rozemocjonowani, zdezorientowani. Dwa miesiące temu ledwo uszliśmy z życiem. Teraz jesteśmy w pięknym domu i n
Historia zatoczyła koło
Kilka słów nie tylko o Ubersreiku Wraz z końcem pierwszego sezonu przygód Drużyny Salundry bohaterowie wyruszyli z Ubersreiku. Chociaż umówmy się spędzili więcej czasu w
Zielona Fala!
Uratował nas Myrill – brat Farrenstry. Było ciężko. Cholerny Norman i jego ludzie dali nam niezły pokaz. Jeszcze bolą mnie kości. Dobrze, że to już za nami. Dobrze,
W stronę stabilizacji
Kampanie, jednostrzały i te pomiędzy Dziwny to był rok. Zaczął się z przytupem i rozpędzał aż do końca wakacji by finalnie wjechać w 2023 na zaciągniętym hamulcu ręcz
Jestem fanem fabuły
Lubię dobrą fabułę. Lubię kiedy atmosfera jest gęsta. Lubię kiedy bohaterowie są ciasno spleceni pajęczyną powiązań. Te wszystkie stwierdzenia odnoszą się
Poznajcie i Pożegnajcie Willa
Autor: Jan Brzostek W RPG gram już kilkanaście lat. Poznałem masę systemów, stylów gry, hausruli, a także problemów. Niezależnie od tego u kogo grałem i jako kto, jedna r
Perspektywa gracza nieodzowna
W ostatnich latach przeżywałem renesans bycia graczem. Można wręcz powiedzieć, że to był pierwszy tak długi okres, w którym miałem możliwość porządnie się spra
Droga wzywa – podsumowanie kampanii w Dolinie Rzeki Egger
To już jest koniec Dwa tygodnie temu zakończyliśmy naszą sztandarową kampanię w Dolinie Rzeki Egger, która powstała w oparciu o przeszłe działania bohaterów i mapę wykr
Finał sezonu – koniec przygód w Dolinie Rzeki Egger
Autorka: Weronika Korekta i Redakcja: Michał Aktorzy: Salundra von Drakenburg – pani Kapitan Farrenstra – elf, najlepsza łuczniczka, łowczyni Bercik – niziołe
Dwie piaskownice później
Znowu o tych piaskownicach Nie wiem czy pamiętacie, ale parę miesięcy temu udało mi się zebrać trzy ekipy do grania w Wyprawę za mur. Próbę czasu przetrwały dwie. Trzecia
Nie da się zapomnieć o przeszłości
Kiedy możesz się odciąć W zeszłym roku w ramach współpracy z wydawnictwem Triglav ogrywaliśmy Towarzyszy podczas dwudniowego biwaku. Materiały podsumowujące nasz wyjazd i
Glina robi to dobrze
„Hello, This is Zodiac speaking” Być może część z Was pamięta, że w zeszłym roku po raz pierwszy zetknąłem się z grami na silniku Powered by the Apocalypse (PbtA). B
Od czego zacząć
Wszystko ma swój początek w ludziach Podczas tegorocznej edycji RPGaDay padło pytanie, które dotyczyło tego jaki system najlepiej się sprawdzi przy wprowadzaniu nowych osób
Śmiertelne igraszki
Już jakiś czas minął od naszego wakacyjnego grania w Iglicę. Podczas lipca i sierpnia udało nam się spotkać sześć razy na żywo, żeby wcielić się w członków Służby
Towarzysze w Iglicy
Nie wiem, czy pamiętacie zeszłoroczną jesień. Pewnie ciężko jest Wam sięgnąć wspomnieniami tak daleko wstecz. W końcu minął prawie rok. Od tamtej pory wiele się wydarz
Złowrogi cień czarnoksiężnika
Kiedy powiesz sobie dość Wydaje mi się, że jeszcze o tym nie wspominałem, ale nie jestem entuzjastą walki w grach fabularnych. Przede wszystkim dlatego, że traci się na ni
Iglica wymierzona w Naszą Ukrytą Panią
Uczucia nabierające mocy Pewnie zastanawiacie się czym jest Iglica? Skąd się wzięła i do czego służy? Nie dysponujemy dużą ilością faktów dotyczących tego tajemniczeg
Czy przeciągnięty scenariusz to już kampania?
Zauważyłem, że ostatnio nośnym tematem stały się kampanie. Dokładniej próba ich zdefiniowania i nadania im jakiś ram. Z drugiej strony pojawiły się też wątki techniczn
Ze starterami różnie to bywa
W ostatnich latach wydawanie starterów stało się pewną praktyką. Zanim zdecydujemy się na zakup pełnej wersji gry, możemy sięgnąć właśnie po taką broszurę, żeby zob
Plotki wyśnione
W OSRy zacząłem grać stosunkowo niedawno. Chociaż ostatnio nadarza się ku temu coraz więcej okazji, co chętnie wykorzystuję i gromadzę kolejne doświadczenia i przemyślen
W cieniu Cornego Gronia
Ciekawość to pierwszy stopień do przygód Z dużym zainteresowaniem śledzę fanpage Będzie Grane na facebooku, gdzie Kuba Skurzyński dzieli się swoimi rpgowymi zajawkami, sk
RPGaMonth 2022
Kogo chciałbyś zaprosić do grania w RPG? Wszystkich, a w zasadzie jak tylko mam ku temu okazję to zapraszam na sesję, żeby każdy mógł się przekonać, czy gry fabula
W Dolinie Rzeki Egger – narzędziownik
Ludzie przede wszystkim Kampania, którą prowadzę dla Drużyny Salundry jest pod wieloma względami wyjątkowa. Najważniejszą rolę odgrywają tutaj graczki i gracze, to oni wz
Kres Momberta
Autorka: Weronika Pawlak Sezon III: Dolina Rzeki Egger Przygoda 29.07.2022 Obecni: Mistrz Gry, Farenstra, Salundra, Gerner Gerner rozpoczął tę sesję poważnym kryzysem wiary. T
W świecie bez Imperium
Plany nakręcają Coraz częściej zastanawiam się w co będziemy grać po skończeniu naszej kampanii w Warhammera. W tej chwili mamy za sobą dwa pełne sezony przygód. Jesteś
Rozmawiajcie!
Kiedy piszesz o rozmawianiu Już od jakiegoś czasu nosiłem się z zamiarem napisania tego tekstu. Początkowo chciałem podzielić się refleksją wynikająca z naszych doświadc
Pakietoza, czyli pakiety zagrożeń
Wyprawa w nieznane zamieszała Zagłębienie się w Wyprawę w nieznane, czyli dodatek do Wyprawy za mur i innych historii zasiało w moim sercu ziarno niepokoju. Do tej pory tkwi
Czy pakiety przygód to Złoty Graal?
Wyzwanie Jakiś czas temu ku swojemu zdziwieniu przypomniałem sobie, że podjąłem się wyzwania, którego celem było przeczytanie pięćdziesięciu dwóch scenariuszy. Główn
Wyprawiłem się za mur
Status związku z D&D – to skomplikowane Moje relacja z D&D nigdy nie należały do tych prostych. Jeżeli miałbym je określić statusem z facebook’a to użyłbym sfo
Przyszła na Góry Nieboskłonu zagłada
Przed przystąpieniem do lektury zachęcam do zapoznania się z poniższym tekstem. Przyszła na Góry Nieboskłonu zagłada stanowi jego naturalną kontynuację. Omen I: Potężna
W oczekiwaniu na apokalipsę
Parę tygodni temu zakończyliśmy naszą mini kampanię w ARC RPG. Z założenia miała trwać dziesięć godzin i zamknąć się w trzech sesjach. Finalnie były to cztery spotka
Wątki bohaterów
Rozpatrywałem już historię bohaterów pod każdym kątem. Jednak wszystko, co do tej pory pisałem było skierowane przede wszystkim do graczy. Oczywiście prowadzący też mogl
Generator społeczności postapo
Powyższy materiał powstał w ramach gamejamu 3po3. Jego przygotowanie sprawiło mi ogromną radość. Cieszę się, że ta akcja trwa i z niecierpliwością czekam na kolejne edy
Vorpal – znajome rejony
Kilka dni temu dzięki uprzejmości Fajerbola uzyskałem dostęp do pierwszej wersji Vorpala. Nie byłoby to możliwe gdyby nie polecił mnie Kuba z Dobrych Rzutów. Obydwu kawaler
Małe narzędzia – tworzenie bohaterów
Wiem, że nie wszyscy lubią pisać historie swoich postaci. Powodów jest pewnie tyle, co grających osób. Jednak będę gorąco zachęcał do tego, żeby przed pierwszą rozgryw
Rewizjonizm historyczny
Niedawno minął rok od pierwszej publikacji na pazuremspisane.pl. Przez ten czas przeszedłem długą drogę. Mam wrażenie jakby to nie było tylko dwanaście miesięcy, a co naj
Mroźna Północ
Przedstawiciele każdego społeczeństwa uważają się za najbardziej cywilizowanych. To błędne koło historii. Jednak nie ma ono za wiele wspólnego z kołem od wozu, to bardzi
Góry Nieboskłonu
Góry Nieboskłonu stanowią naturalną, północą granicę Królestwa Drzew. Ich mieszkańcy teoretycznie podlegają pod królewską administrację. Jednak z egzekwowaniem podatk
Kości przemówiły: pas
Los zadecydował Wczoraj dosyć niespodziewanie zakończyliśmy naszą kampanię w Neuroshimę. Graliśmy w nią prawie dwa lata. Kiedy siadaliśmy do stołu nic nie zwiastowało r
Ucieczka od odpowiedzialności
Gdzieś na krańcu świata Karczma, ewidentnie nadszarpnięta zębem czasu. Dookoła gęsty las spowity mlecznobiałą mgłą. W oddali wioska. Jej światła z trudem przebijają s
Gangi Nowej Ameryki
Pomyślałem, że warto napisać nieco więcej o pomyśle na naszą grę w Neuroshimę. Początkowy entuzjazm i fascynacja Synami Anarchii minęła. Pomysł trochę dojrzewał zani
Mój wewnętrzny potwór
Powrót do gimnazjum Na początku roku wspominałem o naszej rozgrywce w Zaginięcie Alice. Było to bardzo emocjonujące i satysfakcjonujące przeżycie. Ilość doświadczeń zgr
Chaos mysich terytoriów
Witajcie na patrolu Nasza mini kampania w Mysią Straż dobiegła końca. W wyniku splotu różnych okoliczności rozgranie czterech sesji zajęło nam prawie dwa i pół miesiąca
Bernard – wyzwanie czy porażka?
Kiedy zaczynasz od środka Kilkukrotnie wspominałem już na blogu o mojej nowej postaci do Warhammera – Bernardzie Drugim Synu Horowitzu zu Gipfelhof. Ostatnio zdałem sobie spr
Nasz pierwszy raz z matą
Do tej pory nie widziałem najmniejszego sensu, żeby na naszym stole używać dedykowanej maty do gier fabularnych. Miałem poczucie, że jest nam kompletnie nie potrzebna. Wydawa
Międzygwiezdne relacje
Kosmos. Przerażająca otchłań, czy ogromna przestrzeń do eksploracji? Awaryjny plan ludzkości, czy nieograniczony potencjał do rozwoju? Nie ma innego miejsca, gdzie tak ważn
Rzetelne notatki to podstawa
Nagranie Myślnika poświęcone robieniu notatek zbiegło się w czasie z moimi przygotowaniami do trzeciego sezonu Warhammera. Kolejne strony notatnika zapełniam skrzętnie atram
Poukładane dni i niespokojne noce
Cthulhu jako przewodnik Moje doświadczenie ze spisanymi scenariuszami nie należy do najbogatszych. Zacząłem je czytać dopiero w zeszłym roku. Wcześniej bazowałem tylko i wy
Sylvańskie bezdroża
Skąd pomysł na sylvańskie bezdroże Ostatni sezon naszej kampanii w Warhammera spędziliśmy w Sylvanii. Drużyna miała możliwość poznać miejscową kulturę, zarówno tę p
Dobre opowieści wzajemnie się tworzą
Często mówi się, żeby brać z innych opowieści to, co dobre i wplatać w swoje scenariusze. Sycić nimi odgrywanych bohaterów. Wykorzystywać ciekawe pomysły. Generalnie, ż
Więzienne perypetie – cele zamknięte czy otwarte
Wysokie stawki Na początku dzisiejszych rozważań chciałbym przypomnieć jakie najważniejsze tezy przyświecały mi przy projektowaniu sylvańskiego więzienia. Poniżej link d
Cóż to był za rok
Koniec nie taki straszny Nie dalej jak wczoraj rozpakowałem paczkę z Podręcznikiem Strażnika Tajemnic. To był dla nas wszystkich początek przygody z Zew Cthulhu. Pamiętam pi
Więzienne perypetie, czyli jak ugryzłem temat
Skąd w ogóle taki temat Ostatnio stanąłem przed nie lada wyzwaniem. Podczas sylvańskiej kampanii Norbert von Carstein obiecał bohaterom, że stworzy im możliwość dostania
Umiejętności – przekleństwo czy dobrodziejstwo
Overthinking Nie spodziewałem się, że tak szybko powrócę do podjętej ostatnio refleksji dotyczącej ograniczającej roli profesji w Warhammerze. Jednak tak jak pisałem na ws
W kajdanach profesji
Niedawno rozpoczęliśmy mini kampanię w kosmosie. Rzecz się dzieje na stacji kosmicznej Rotterdam – wskrzeszenie, gdzie drużyna graczy, składająca się w połowie z naukowc
Zamiast recenzji: Mysia Straż
Format recenzji nie do końca mi leży. Wolę pisać teksty bardziej zbliżone do felietonów czy esejów. Takie, gdzie mam większą swobodę wypowiedzi i możliwość błądzenia
Transhumanizm objawiony
Przydługi wstęp Nie zdarza się to za często, ale są takie lata, kiedy jedna spośród wielu przeczytanych w danym roku książek, wzlatuje ponad inne. Wybija się na ich tle,
Na herbatce u von Carsteina
Zapiski z podróży To nie jest proste zadanie policzyć ile godzin spędziliśmy w Sylvanii. W tym przypadku zupełnie nie chodzi o matematykę tylko o fundamentalną kwestię gdz
Piaskownica
Pewnie część z Was wie, że w tym roku wysłałem jedną ze swoich przygód na Quentina. Dla mniej wtajemniczonych – jest to konkurs na najlepszy scenariusz w danym roku.
Ogólnie to kosmos
Gwiezdne podróże Co jakiś czas odczuwam przemożną potrzebę powrotu w kosmos. Ogromne statki, obce rasy i nowe planety były ze mną odkąd pamiętam. Chyba pierwszą ks
Oświecenie w Dominium Cz. II
Aktorzy sporu o przyszłość Kartiny, czyli frakcje Kara i Prawda Typ frakcji: Partia polityczna wspierająca działania kurii papieskiej Motywacja: Porządek Podejście: Brutalna
Oświecenie w Dominium
CZĘŚĆ PIERWSZA: SARANT Na wstępie muszę się przyznać do pewnego grzechu. Pewnie dla niektórych z Was będzie on niewybaczalny. Jednak mam nadzieję, że pozostali podejdą
Jak nie obaliliśmy papieża
Wyjazdowa rewolucja Staram się żyć w zgodzie z zasadą, że nie wypowiadam się na tematy, o których nie mam pojęcia. Dlatego kiedy wspólnie z wydawnictwem Triglav Studio pod
Parlamentaryzm jako pomysł na Towarzyszy
Lew czy lis? Wolty, zdrady, intrygi, manipulowanie opinią publiczną to wszystko narzędzia zawodowego polityka, a przynajmniej takiego pozbawionego skrupułów, osoby zdeterminow
O czym tak naprawdę są Towarzysze
Powstanie czy rewolucja? Muszę przyznać, że z dużą ciekawością śledzę zarówno sposób promocji Towarzyszy, jak i pojawiające się na różnych grupach komentarze odnośn
Projekt: Społeczność postapo cz. II
Otoczenie i jego wpływ Pewnie część z was zastanawia się, dlaczego otoczenie zajmuje dopiero trzecią pozycję. Przecież równie dobrze mogłoby być pierwsze. To prawda, że
Projekt: Społeczność Postapo cz. I
Temat budowania społeczności w grach fabularnych jest bardzo obszerny. Do tego stopnia, że można by napisać cały poradnik o tym jak podejść do tego zagadnienia. Kto wie? Mo
Wyborny trup w służbie rewolucji
Jestem po lekturze „Wybornego trupa” autorstwa Augustiny Bazterrici. Już od pierwszych stron czułem, że w tej książce jest wiele dobra, które można wykorzystać podczas
Deviria w służbie rewolucji
Ku własnemu zdumieniu postanowiłem jeszcze na trochę powrócić do Dominium. Naprawdę pisząc tekst o niewydanych dodatkach byłem przekonany, że to koniec, ale życie lubi za
RPGaDAY 2021
W tym roku po raz pierwszy wziąłem udział w wyzwaniu RPGaDAY. Polegało ono na tym, żeby codziennie publikować na jedno z zadanych haseł. Większość dni tygodnia opatrzone
Czciciele atomu: dobrzy mutanci
Dosłownie kilkanaście minut temu skończyłem czytać Starter do polskiej edycji Mutant Year Zero i już mam ochotę zebrać drużynę i wyruszyć eksplorować strefę. Bardzo du
Monastyr niezaistniały
Nasza pierwsza przygoda z Monastyrem dobiegła końca. Po przeczytaniu podręcznika byłem bardzo entuzjastycznie nastawiony. Wydawało mi się, że plusy świata, przysłaniają m
Chaos wojny domowej
Podręcznik do Monastyru mimo swoich mankamentów jest lekturą mocno inspirującą. Chociaż brakuje w nim wielu podstawowych informacji, to ilość nakreślonych wątków zadziwi
Zdradzać, czy nie zdradzać?
Od jakiegoś czasu gramy w Zew Cthulhu. System w którego istocie zaklęta jest tajemnica. Z założenia bohaterowie są zwyczajnymi ludźmi rzuconymi w wir niezwykłych wydarzeń.
Klimatyczna gawęda o Warhammerze
Pierwszym systemem, który poznałem w swoim życiu, był Warhammer. Przez kilka tygodni wakacji łapałem każdy strzępek narracji, wszystkie wzmianki o bohaterach, czy po prostu
Monastyr
Widokówka z wakacji Pewnie Ci z Was, którzy uważnie śledzą mój fanpage pamiętają, że kilka tygodni temu, jadąc w Beskid Niski zabrałem ze sobą podręcznik do Monastyru.
Balans
Balans w przypadku gier fabularnych to niewątpliwie ciekawe zagadnienie. Początkowo chciałem napisać, że jest zjawiskiem, do którego powinniśmy dążyć zarówno jako mistrz
Śmieszne popychadła czy wykokszone dranie? Cz. II
Kiedy wyruszasz w świat Zgoła odmiennym podejściem jest sytuacja, w której bohaterowie są u progu wyruszenia w świat. Pierwszy scenariusz, to w zasadzie ich wejście w doros
Śmieszne popychadła czy wykokszone dranie? Cz. I
Rozmyślania, które nigdy się nie kończą Kilkutygodniowa refleksja nad tworzeniem postaci jeszcze się nie zakończyła. Chociaż tytuł tekstu może pozornie wskazywać, że
Światło reflektorów
Kilka tygodni temu po sesji kończącej scenariusz do Neuroshimy zebrało nam się na wspólne podsumowanie. Fabuła nie zawsze była dynamiczna, bohaterowie momentami nieco zagubi
Kiedy bohater jest czystą kartą
Przed przystąpieniem do lektury zachęcam do zapoznania się z poprzednimi częściami cyklu: Nie dalej jak tydzień temu przekonywałem Was jak ważna jest historia bohatera, ile
Bohater bez prze(y)szłości cz. II
Poniższe rozważania są kontynuacją podróży z bohaterem sprzed tygodnia. Przynęty Postawienie na barwną historię bohatera. Określenie punktów zwrotnych w jego życiorysie
Bohater bez prze(y)szłości cz. I
Carte Blanche Kojarzycie ten moment rano, kiedy poprzedni dzień jest już odległym wspomnieniem, a nowy nie rozpoczął się na dobre? Tę krótką chwilę, kiedy patrząc w lust
Mount Catherine: Tajemnica zaklęta w górze
Przygoda do Neuroshimy RPG napisana na game jam 3po3 Zarys fabuły Tuż przed końcem wojny, a może tuż po. Któż to może wiedzieć na takim odludziu. Jedno jest pewne –